Picture
 

  1. Tunjuk perasaan secara besar-besaran di seluruh negara
·         15 Dis 1945     -   demonstrasi anjuran Persatuan Melayu Kelantan
·         19 Jan 1946     -   demonstrasi Persatuan Melayu Kedah
·         01 Feb 1946    -   Persatuan Melayu Kelantan anjur satu lagi demonstrasi.
·         10 Feb 1946     -   demonstrasi di Johor termasuk kaum wanita

  1. Kongress Melayu Se Malaya
·         oleh Dato Onn Jaafar dan Persatuan Melayu Selangor
·         dihadiri oleh 107 wakil dan 56 pemerhati dari 42 pertubuhan Melayu.
·         29 dan 30 Mac 1946 kongress Melayu Se Malaya mengadakan mesyuarat tergempar dan mencapai beberapa persetujuan.
i.      orang Melayu mesti bersatupadu menentang MU
ii.     raja-raja Melayu, ahli Majlis Mesyuarat Negeri dan orang Melayu akan memulaukan upacara pengisytiharan MU sebagai tanda bantahan.
iii.    kongress bersetuju menubuhkan sebuah parti politik yang kuat untuk menentang MU.
·         kongress mahu British menarik balik MU dan mengekalkan Tanah Melayu seperti sebelum 1941.

  1. Sokongan bekas pegawai British
·         bekas pegawai British seperti Frank Swettenham, George Maxwell dll bersimpati dengan nasib orang Melayu apabila MU dilaksanakan.
·         Mereka menulis dalam akhbar Times  -  menyatakan kekesalan terhadap pengenalan perlembagaan MU yang tidak sesuai dengan Tanah Melayu.




Leave a Reply.

    Kami budak kampung, tengah belajar Multimedia dan Web pada sem 3 ini,,

    Siapa Kami??
    Hai,, kami terdiri daripada tiga orang dalam kumpulan HAIDS ini,,
     Saya TASTA a.k.a Tuan Ainn Shazwani Bt Tuan Anuar,
    Umur 21, cita-cita saya nak jadi seorang pensyarah!! 

    Hobi saya suka membaca novel,, dan tengok anime,,,,
    Yaaaaaaaa,,,My
     heart is BELONG by Mr.Arrogant,, i do love him so muchhh,,, 



    Saya Nor Fatihah Bt Ismail orang panggil saya tihah. Umur sy 21.,cita-cita sy insyaallah menjadi seorang pereka grafik 1 hari nanti. Hobi saya paa masa lapang saya suka menjahit. Harapan saya,saya ingin berjaya dalam hidup dan mencapai cita-cita sy 1 hari nanti.


    하이
    i am nurzarith farhana ibrahim. "taksub" dengan aunna,i am kedahan and i'm proud to be "zarith".






    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    November 2013

    Categories

    All